Regulamin Oceniania Zachowania
w I Liceum Ogólnokształcącym im. H. Sienkiewicza
w Kędzierzynie-Koźlu
Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2015 r., poz. 843).
- Statut I Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu
- Program wychowawczy I Liceum Ogólnokształcącego im. H. Sienkiewicza w Kędzierzynie-Koźlu
§ 1 Postanowienia wstępne.
- Ocena z zachowania wyraża opinię szkoły o funkcjonowaniu ucznia w środowisku szkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i przestrzeganiu ogólnie przyjętych zasad etycznych.
- Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:
a) oceny z zajęć edukacyjnych,
b) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły z zastrzeżeniem ust. 3 i 4
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu co najmniej dwa razy z rzędu w danej szkole ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Ocenę z zachowania śródroczną i roczną ustala się według skali:
a) wzorowe
b) bardzo dobre
c) dobre
d) poprawne
e) nieodpowiednie
f) naganne
- Oceny z zachowania ustalone na koniec roku szkolnego uwzględniają zachowanie ucznia w całym roku szkolnym (dotyczy również liczby godzin nieusprawiedliwionych).
- Ocena zachowania ustalona przez wychowawcę zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 10.06.2015 r. oraz niniejszymi zasadami oceniania zachowania nie może być uchylona ani zmieniona decyzją administracyjną.
- W przypadku nieobecności wychowawcy klasy, jego obowiązki przejmuje drugi wychowawca a w przypadku zwolnienia z lekcji podczas nieobecności I i II wychowawcy decyzję podejmuje pedagog lub wicedyrektor bądź też dyrektor szkoły.
- Za zachowanie ucznia poza szkołą odpowiadają jego rodzice (prawni opiekunowie).
§ 2 Zasady ustalania oceny z zachowania.
- Obowiązkiem nauczyciela wychowawcy jest zapoznanie uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) ze szczegółowymi kryteriami oceniania uczniów oraz odpowiednimi procedurami:
zapoznanie uczniów:-
a) odczytanie i omówienie zasad ocenienia zachowania na pierwszej lekcji do dyspozycji wychowawcy klasy,
b) dokumentacja: wpis do dziennika lekcyjnego
zapoznanie rodziców (prawnych opiekunów):-
a) odczytanie i omówienie zasad oceniania zachowania na pierwszym w danym roku szkolnym zebraniu,
b) dokumentacja: protokół zebrania z załączoną listą obecności.
§ 3 Procedury towarzyszące ustalaniu ocen z zachowania.
- Projekt oceny z zachowania przygotowuje wychowawca klasy na podstawie:
a) dokumentacji (uwag i pochwał uczniów danej klasy, dziennika lekcyjnego - frekwencja),
b) samooceny uczniów i uwag zespołu klasowego przedstawionych na godzinie wychowawczej poprzedzającej przedstawienie propozycji ocen z zachowania do konsultacji Radzie Pedagogicznej.
- Uczniowie, którzy posiadają orzeczenie o indywidualnym nauczaniu lub potrzebie kształcenia specjalnego nie podlegają kryteriom oceniania dotyczących ich aktywności na rzecz klasy i szkoły. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia zachowania mające uzasadnienie medyczne , uwzględnia się wpływ stwierdzonych zaburzeń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- Projekt ocen wzorowych i nagannych zostaje sporządzony na piśmie na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną i przedłożony członkom Rady Pedagogicznej w celu zapoznania się z propozycjami wychowawcy.
- Nauczyciel wychowawca uzasadnia pisemnie każdą ocenę naganną, natomiast ocenę wzorową na życzenie zainteresowanych członków Rady Pedagogicznej.
- Wychowawca po zapoznaniu się z opiniami innych nauczycieli może swą ocenę utrzymać lub zmienić. O swojej decyzji informuje Radę Pedagogiczną na konferencji zatwierdzającej oceny z zachowania za dany semestr. Decyzja wychowawcy jest ostateczna.
§ 4 Kryteria ustalania oceny z zachowania.
- Zachowanie ucznia jest oceniane w trzech obszarach, ocena z każdego z tych obszarów – od 1 do 6 punktów (od nagannej do wzorowej) - wpływa na ocenę okresową oraz końcoworoczną zgodnie z zasadą obliczania średniej ważonej:
c) kultura osobista – waga 2,
d) stosunek do obowiązków szkolnych – waga 1
e) aktywność ucznia w szkole i poza nią – waga 1,
1.1 Ocena semestralna i roczna wynika z przelicznika :
a) 1-1.74 – zachowanie naganne
b) 1.75-2.74 – zachowanie nieodpowiednie
c) 2.75-3.74 – zachowanie poprawne
d) 3.75-4.74 – zachowanie dobre
e) 4.75 – 5.74 - zachowanie bardzo dobre
f) 5.75 – 6.0 - zachowanie wzorowe
1.2. Ostateczną decyzję, na podstawie wyżej wymienionych kryteriów podejmuje wychowawca.
- Przy ocenie kultury osobistej brane są pod uwagę następujące elementy:
a) stosunek do nauczycieli, pracowników szkoły, kolegów,
b) uczciwość, wywiązywanie się z obowiązków,
c) przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i regulaminów podczas lekcji, przerw i zajęć pozalekcyjnych, w tym na wycieczkach i imprezach szkolnych,
d) kultura bycia i słowa, nieużywanie wulgaryzmów,
e) odpowiedni strój, zgodny z ustaleniami Statutu Szkoły, również strój galowy na uroczystościach szkolnych,
f) higiena osobista, dbałość o czystość otoczenia,
g) palenie papierosów na terenie i poza terenem szkoły, używanie i/lub posiadanie narkotyków i/lub alkoholu na lekcjach, przerwach, w czasie imprez szkolnych i poza szkołą.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
a) wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
c) dbałość o honor i tradycje szkoły;
d) dbałość o piękno mowy ojczystej;
e) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
f) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
g) okazywanie szacunku innym osobom
3.1 Powyższe elementy ocenia wychowawca, wystawiając następującą ocenę cząstkową:
a) wzorową – 6 punktów,
b) bardzo dobrą – 5 punktów,
c) dobrą – 4 punkty,
d) poprawną – 3 punkty,
e) nieodpowiednią – 2 punkty,
f) naganną – 1 punkt.
3.2 Jako ocenę wyjściową w tym obszarze przyjmuje się ocenę dobrą (4 punkty), przy czym uczeń, któremu wychowawca wystawia ocenę dobrą może mieć co najwyżej dwie uwagi negatywne, uczeń, z oceną bardzo dobrą jedną uwagę negatywną, wzorową nie może mieć uwag negatywnych.
3.3 Nauczyciele są zobligowani do systematycznego wpisywania zarówno uwag pozytywnych jak i negatywnych do dziennika.
- Przy ocenie stosunku do obowiązków szkolnych brane są pod uwagę następujące elementy:
g) frekwencja na zajęciach lekcyjnych,
h) punktualność, niespóźnianie się na lekcje,
i) samodzielność pracy na sprawdzianach, przy odrabianiu zadań, niepopełnianie plagiatów,
j) terminowość i sumienność wywiązywania się z powierzonych zadań oraz z obowiązków ucznia,
k) osiąganie wyników w nauce zgodnych z możliwościami.
4.1. Powyższe elementy ocenia wychowawca, wystawiając następującą ocenę :
a) wzorową – 6 punktów, tylko, jeśli nie ma godzin nieusprawiedliwionych,
b) bardzo dobrą – 5 punktów, tylko, jeśli liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 10% tygodniowego wymiaru godzin w semestrze,
c) dobrą – 4 punkty, tylko, jeśli liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 25 % tygodniowego wymiaru godzin w semestrze,
d) poprawną – 3 punkty, tylko, jeśli liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 45% tygodniowego wymiaru godzin w semestrze w semestrze,
e) nieodpowiednią – 2 punkty, tylko, jeśli liczba godzin nieusprawiedliwionych nie przekracza 95 % tygodniowego wymiaru godzin w semestrze,
f) naganną –1 punkt, jeśli liczba godzin nieusprawiedliwionych przekracza tygodniowy wymiar godzin w semestrze
4.2. Nieusprawiedliwione spóźnienia na lekcje są przeliczane na godziny nieusprawiedliwione w proporcji : 5 spóźnień = 1 godzina nieusprawiedliwiona.
- Przy ocenie aktywności ucznia w szkole i poza nią są brane pod uwagę następujące elementy:
a) udział ucznia w życiu klasy, praca w samorządzie klasowym, podejmowanie działań na rzecz klasy lub
b) udział ucznia w życiu szkoły, praca w samorządzie szkolnym, podejmowanie działań na rzecz szkoły lub
c) działalność w organizacjach szkolnych i udokumentowana działalność w organizacjach pozaszkolnych, szczególnie w wolontariacie lub
d) udział w olimpiadach i konkursach przedmiotowych lub
e) udział w zawodach sportowych lub
f) pomoc koleżeńska w nauce.
5.1. Nauczyciele – opiekunowie organizacji szkolnych, kół zainteresowań, SKS-u, wolontariatu itp. informują wychowawców i sugerują ocenę w tym obszarze poprzez wpis uwagi w dzienniku. Powyższe elementy ocenia wychowawca, wystawiając następującą ocenę cząstkową:
a) wzorową – 6 punktów,
b) bardzo dobrą – 5 punktów,
c) dobrą – 4 punkty,
d) poprawną – 3 punkty,
e) nieodpowiednią – 2 punkty,
f) naganną – 1 punkt.
5.2 Przyjmuje się, że sporadyczna aktywność może być oceniona na ocenę dobrą (4punkty), natomiast stała aktywność na ocenę bardzo dobrą lub wzorową.
- Używanie i/lub posiadanie alkoholu i/lub narkotyków w czasie lekcji, przerw, imprez szkolnych i wycieczek jest karane automatycznie obniżeniem oceny z zachowania do nagannej.
- Uczeń otrzyma ocenę naganną :
a) w I półroczu, jeśli wykroczenie miało miejsce w I semestrze.
b) roczną, jeśli wykroczenie miało miejsce w II semestrze.
- Uczeń, który wszedł w kolizję z prawem (np. kradzież, udział w bójce, handel narkotykami, itp.) otrzymuje automatycznie ocenę naganną :
a) w I półroczu, jeśli wykroczenie miało miejsce w I semestrze.
b) roczną, jeśli wykroczenie miało miejsce w II semestrze.
- Uczeń, który opuścił bez usprawiedliwienia liczbę godzin odpowiadającą dwutygodniowemu wymiarowi godzin przewidzianych planem lekcyjnym dla danej klasy w semestrze otrzymuje ocenę nieodpowiednią niezależnie od ocen cząstkowych uzyskanych w innych obszarach.
- Uczeń, który miał ocenę naganną w I semestrze może uzyskać maksymalnie ocenę poprawną, jeśli spełni w II semestrze kryteria uzyskania oceny wzorowej, bardzo dobrej lub dobrej.
- Uczeń, który otrzymał naganę Dyrektora Szkoły nie może mieć oceny z zachowania (semestralnej i rocznej) wyższej niż nieodpowiednia.
- W przypadku, gdy ocena półroczna jest o jeden stopień niższa od rocznej – decyduje ocena roczna.
- Gdy ocena półroczna jest o jeden stopień wyższa od rocznej – również decyduje ocena roczna.
- Jeżeli różnica między oceną półroczną a roczną wynosi dwa stopnie lub więcej, wyciągamy średnią (półroczna + roczna, wynik dzielimy na pół).
§ 5 Odwołania
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia w formie pisemnej do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 2 dni po konferencji klasyfikacyjnej.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- W skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący komisji
b) wychowawca klasy
c) pedagog
d) wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie
e) przedstawiciel samorządu uczniowskiego
f) przedstawiciel rady rodziców
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie1 może być niż-sza od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
- Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a) skład komisji,
b) termin posiedzenia komisji,
c) wynik głosowania,
d) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
§ 6 Usprawiedliwianie nieobecności
Zasady ogólne
- Na podstawie zapisów Art. 18 Ustawy o systemie oświaty rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu i obowiązkowi nauki są zobowiązani do zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne oraz do zapewnienia dziecku warunków do przygotowania się do zajęć szkolnych . W przypadku niewypełnienia obowiązku szkolnego szkoła informuje o tym władze samorządowe i Sąd Rejonowy. Uczeń jest obowiązany uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i przybywać na nie punktualnie, zgodnie z obowiązującym planem lekcji.
- Uczeń jest zobowiązany do usprawiedliwienia nieobecności w nieprzekraczalnym terminie pięciu dni roboczych po powrocie do szkoły.
- Uczeń ma obowiązek poinformowania wychowawcy klasy o przyczynach spóźnień na lekcje, wychowawca może uwzględnić spóźnienia niewynikające z winy ucznia przy wystawianiu oceny z zachowania za dany semestr. Dotyczy to przede wszystkim spóźnień często powtarzających się, w ciągu całego dnia lub na wybrane lekcje. Spóźnienia niezależne od ucznia; losowe bądź spowodowane trudnościami z dojazdem nie mają wpływu na ocenę z zachowania.
- Każdy uczeń ma obowiązek posiadać zeszyt usprawiedliwień z ponumerowanymi stronami opatrzony pieczątką szkoły oraz, na pierwszej stronie, wzorami podpisów rodziców (lub opiekunów prawnych).
- Wszelkie usprawiedliwienia nieobecności muszą znajdować się w zeszycie usprawiedliwień opisanym w punkcie 4.
- Na każdym usprawiedliwieniu nieobecności ucznia w szkole powinien być podany powód.
- W ostatnim tygodniu przed klasyfikacją roczną wszystkie nieobecności muszą zostać usprawiedliwione najpóźniej w dniu konferencji Rady Pedagogicznej poświęconej ustaleniu ocen z zachowania.
Uczniowie pełnoletni
- Do osiągnięcia pełnoletności przez ucznia obowiązuje system usprawiedliwiania nieobecności zgodnie z Regulaminem Oceniania Zachowania.
- Na początku roku szkolnego, w którym uczeń osiąga pełnoletniość, jego rodzice lub prawni opiekunowie deklarują sposób usprawiedliwiania nieobecności od momentu osiągnięcia pełnoletniości ucznia do momentu ukończenia szkoły.
- Pełnoletni uczniowie niewyrażający zgody na usprawiedliwianie nieobecności przez rodziców składają u wychowawcy klasy oświadczenie, że podczas nieobecności na zajęciach lekcyjnych ponoszą odpowiedzialność za swoje życie i zdrowie.
- Uczniowie pełnoletni, którzy nie wyrażą zgody na usprawiedliwianie ich nieobecności na zajęciach lekcyjnych przez rodziców są zobowiązani do przestrzegania następujących procedur:
a) Nieobecności spowodowane chorobą uczniowie usprawiedliwiają na podstawie zaświadczenia lekarskiego.
b) Nieobecności wynikające z innych przyczyn będą traktowane jak usprawiedliwione jeżeli ich liczba nie przekroczy tygodniowego wymiaru godzin w semestrze.
c) Po przekroczeniu wskazanego wyżej limitu wszelkie godziny opuszczone przez ucznia będą traktowane jako nieusprawiedliwione i rozliczane zgodnie
z Regulaminem Oceniania Zachowania. Wyjątek stanowią nieobecności o których mowa w punkcie 4a) oraz poświadczone nieobecności wynikające ze zdarzeń losowych.
d) Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
e) Dopuszczenie do egzaminu klasyfikacyjnego następuje na wniosek ucznia. Jeżeli nieobecności są nieusprawiedliwione o dopuszczeniu do egzaminu decyduje Rada Pedagogiczna.
§ 7 Postanowienia końcowe
- Członkowie Rady Pedagogicznej zobowiązani są do systematycznego przekazywania wychowawcom spostrzeżeń o zachowaniu i aktywności uczniów w formie wpisu do dziennika.
- Na tydzień przed konferencją klasyfikacyjną członkowie Rady Pedagogicznej mają prawo zgłosić (pisemnie) uwagi i zastrzeżenia do zaproponowanych przez wychowawcę ocen z zachowania.
- Wzór oświadczenia rodzica / ucznia pełnoletniego zawiera Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu
- Zasady pracy Zespołu wychowawczego szkoły określa Załącznik nr 2 do niniejszego Regulaminu
Regulamin obowiązuje od 01 września 2016 r.
Wcześniejsze zmiany:
- 30 stycznia 2012
- 12 września 2012
- 12 wrzesień 2011
- 19 września 2007
- 6 lipca 2007
- 15 listopada 2004
Załącznik nr 1 do Regulaminu oceniania zachowania
…………………………………….
Miejscowość, data
OŚWIADCZENIE RODZICA.
Ja niżej podpisana/podpisany* deklaruję, że będę/ nie będę* usprawiedliwiać wszelkie nieobecności mojej/mojego* pełnoletniej/pełnoletniego* córki/syna* ……………………………………………..
na zajęciach lekcyjnych do czasu ukończenia szkoły.
…………………………………………………
Podpis rodzica/opiekuna prawnego
* niepotrzebne skreślić
……………………………………………………………………………………………………………
…………………………………….
Miejscowość, data
OŚWIADCZENIE UCZNIA.
Ja …………………………………………………………… będąc osobą pełnoletnią oświadczam,
Imię i nazwisko uczennicy/ucznia.
że wszelkie nieobecności na zajęciach lekcyjnych będę usprawiedliwiać zgodnie z Regulaminem Oceniania Zachowania (Załącznik - Zasady Usprawiedliwiania Nieobecności.
Jednocześnie oświadczam, że:
- w czasie nieobecności na zajęciach lekcyjnych biorę odpowiedzialność za swoje życie i zdrowie,
- znam zasady klasyfikowania określone w Statucie i Regulaminie Oceniania Zachowania.
…………………………………………………
Podpis uczennicy/ucznia.
Załącznik nr 2 do Regulaminu oceniania zachowania
ZASADY DZIAŁANIA, KOMPETENCJE I ZADANIA ZESPOŁU WYCHOWAWCZEGO.
- 1. Zespół wychowawczy jest organem powołanym przez dyrektora szkoły, mającym za zadanie rzetelne rozwiązywanie problemów wychowawczo – opiekuńczych.
- 2. Skład zespołu wychowawczego ustala dyrektor szkoły. W skład zespołu wychowawczego wchodzą:
- wicedyrektor szkoły,
- pedagog szkolny
- nauczyciele
oraz na wniosek zainteresowanego ucznia dodatkowo wychowawca i / lub rzecznik praw ucznia.
- 3. Zespół wychowawczy zbiera się w pełnym składzie w następujących sytuacjach:
- w sprawach bardzo trudnych i skomplikowanych wychowawczo ( wówczas gdy podjęte działania w stosunku do ucznia wymagają szerszej konsultacji ),
- celem opracowania dokumentacji szkolnej w zakresie wychowania i opieki.
- 4. Wychowawca/nauczyciel zgłasza problem zespołowi wychowawczemu wówczas, gdy istnieją ku temu uzasadnione przesłanki tzn wychowawca wyczerpał wszystkie uwzględnione w statucie możliwości oddziaływania wychowawczego w stosunku do ucznia.
- 5. Zgłaszane problemy wychowawcze mogą dotyczyć m.in. niskiej frekwencji, nieobecności, ….
- 6. Zespół wychowawczy zapoznaje się z problemem wychowawczym zgłaszanym przez wychowawcę lub nauczyciela. Dokonuje szczegółowej analizy problemu oraz zapoznaje się z dostępną dokumentacją. Ustala procedury postępowania zgodne ze statutem szkoły.
- 7. Jeśli zespół wychowawczy podejmie decyzję o spotkaniu z uczniem i/lub rodzicem/ opiekunem prawnym - to rozmowa ma charakter protokołowany.
- 8. Wychowawca informuje ucznia i/lub rodzica/opiekuna prawnego o decyzji zespołu wychowawczego oraz przekazuje informacje o terminie spotkania.
- 9. Po przeprowadzonej rozmowie z uczniem zespół wychowawczy może nałożyć na ucznia karę zgodnie ze statutem szkoły.
- 10. Uczeń zostaje zobowiązany do zmiany postępowania. wychowawca monitoruje postępowanie ucznia i przedstawia sytuację zespołowi wychowawczemu.
- 11. Jeżeli po upływie miesiąca zachowanie ucznia nie uległo poprawie zespół wychowawczy podejmuje decyzję o dalszych konsekwencjach dotyczących nieprawidłowego zachowania ucznia zgodnie ze statutem szkoły.
- 12. Jeżeli pomimo przeprowadzonych rozmów pouczających z uczniem, nałożonych kar przewidzianych w statucie uczeń nie wykazuje poprawy zespól wychowawczy może wystąpić z wnioskiem do Rady Pedagogicznej o relegowanie ucznia ze szkoły.
- 13. O karach nałożonych na ucznia zespół wychowawczy informuje rodziców/prawnych opiekunów w formie pisemnej.